Nieuwe Ronde – Nieuwe Kansen

21-05-2022

5 september gaan de lessen weer van start met fris elan en zin.
Op de donderdagmorgen van 09.15 – 10.15 uur start er een nieuwe groep.

Nieuwe lessen en nieuwe thema’s:

  • Soepel lopen
  • Verbeter je balans
  • Ontspannen schouders en een losse nek
  • Dynamische stabiliteit als basis voor veerkracht
  • Souplesse en support van de rug
  • Omgaan met veranderingen

Alle thema’s komen aan bod bij alle lessen op alle niveau’s.
De kosten voor 15 lessen zijn € 172,50. (1 week valt uit ivm vakantie/opleiding)

De eerste Pilates thema les van dit seizoen is op zaterdag 24 sept. van 09.30 – 11.00.

Help, ik heb een blessure; wat nu?

Ook met een (tijdelijke) blessure kun je een volwaardig oefenprogramma doorlopen. Wat daar voor nodig is zijn aanpassingen zodat je niet over je eigen grens heengaat. In deze les focussen we ons met inventiviteit en creativiteit op de mogelijkheden die er zijn.
Dat maakt de les interessant voor iedereen. Met of zonder beperking.
Kosten: € 15,–

archief berichten

Lees verder

Slings in Motion

7-03-2022

het afgelopen jaar ben ik een nieuwe opleiding begonnen: Slings in Motion van https://www.art-of-motion.com/en/ . De opleiding is gebaseerd op de grote spier-bindweefsel verbindingen die over het hele lichaam lopen. Het idee er achter is dat we altijd als een geheel bewegen. En dat lokale gebeurtenissen invloed hebben op het geheel en omgekeerd. 

De laatste jaren is er steeds meer bekend geworden over bindweefsel en hun enorme belang voor een weldadig functioneren van het lichaam. Karin Gurtner van Art of Motion https://www.art-of-motion.com/en/  heeft een bewegingsprogramma samengesteld dat recht doet aan de unieke kwaliteiten van bindweefsel. Veel van deze oefeningen zijn gebaseerd op Pilates.

Spieren en bindweefsel zijn niet los van elkaar te zien. Elke spiercel is omgeven door bindweefsel. Net als alle andere cellen in ons lichaam. Spieren zetten aan tot bewegen en bindweefsel geeft beweging door.

Bindweefsel is je grootste zintuigorgaan. In het bindweefsel liggen veel zenuwuiteinden. Veel meer als in spieren. Via het bindweefsel ontvangt het zenuwstelsel voortdurend informatie. Over de positie van je lichaam in de ruimte. Over de kwaliteit van de bewegingen die je maakt. Over druk, stress, mobiliteit en ruimte. 

Daarnaast heeft bindweefsel ook een verzorgende functie. Het helpt wonden te genezen en ondersteunt de vochthuishouding van het lichaam. 

Ik heb zelf gemerkt hoe goed deze Slings oefeningen zijn voor mijn lichaam. Ik ben soepeler, beweeglijker en sterker dan voorheen. Kleine pijntjes en ongemakken zijn verdwenen.  Nu wil ik ‘Slings in Motion’ meer gaan integreren in de lessen die ik geef. 

De lessen krijgen een thema. Gebaseerd op kwaliteiten die we in het dagelijkse leven nodig hebben.
Zoals: ‘Mobiliteit in voeten, enkels, knieën en heupen’, ‘Balans op één been’, ‘Multidimensionaliteit in beweging’ of ‘Ontspanning in handen en schouders’.

We blijven dan voor een week of 6 / 7 bij het zelfde thema. Op die manier krijgt het zenuwstelsel de tijd om veranderingen te registreren en te integreren. En kun je merken of het je wat oplevert in je dagelijkse leven,

Hopelijk worden jullie net zo enthousiast als ik. En ik hoor het graag als er vragen zijn.

archief berichten

Lees verder

Zijn wij springbokken??

15-09-2021

Weet je waarom kangaroos en springbokken meters ver kunnen springen? En een kikker vele malen hoger als zijn eigen lichaam? Niet vanwege hun spieren. Hun spieren zijn lang en dun maar vanwege hun elastische pezen en bindweefsel. 

Denk aan een elastische band. Door de band uit te rekken sla je energie op in de band die vrij komt zodra het verlengen stopt. Voordat ze een sprong maken verlengen kangaroos, springbokken en kikkers eerst hun pezen door in elkaar te vouwen. En op het moment dat ze springen helpt deze opgeslagen energie hun om vele malen verder of hoger te springen dan je op basis van hun spierkracht zou verwachten.

Het goede nieuws is dat we als mensen op een zelfde manier energie kunnen opslaan in onze pezen en bindweefsel. Neem ons lopen: elke keer als je voet landt, verlengt de achillespees. Het terugveren van de achillespees helpt je om met minder spierkracht soepeler te lopen. Je hebt even spierkracht nodig om op gang te komen maar dan kun je het een tijd volhouden. Daarom is slenteren zoveel vermoeiender als een eind achter elkaar lopen. Elke keer als je stilstaat en weer op gang moet komen kost spierkracht. Terwijl je, als je achter elkaar door blijft lopen, kunt profiteren van de elasticiteit van je achillespezen.

archief berichten

Lees verder

Pilates en Slings in Motion

9-09-2021

Pilates en Slings in Motion zijn de perfecte combinatie om je spieren en je bindweefsel te trainen. Om soepel en standvastig te worden en bewegingsmoed te creëren.

Dit doen we door te werken aan stabiliteit, elasticiteit en ontspanning.

Je wordt stabieler door te werken aan de diepste laag spieren. Deze helpen om de gewrichten in de juiste positie te behouden tijdens het bewegen. Hiervoor gebruiken we spierinzet. Daarnaast werken we ook aan een optimale spanning van het bindweefsel. Via actieve verlenging en verruiming en het maken van glijdende, vloeiende bewegingen. 

Elastischer wordt je van verende, swingende bewegingen. Maar daarvoor moet je wel kunnen stabiliseren. Anders vlieg je alle kanten op. 

En focussen op je lichaam brengt sowieso al ontspanning. Door af en toe tijd te nemen, om het effect van de oefeningen op te nemen en te verwerken, verdiep je de ontspanning. 

archief berichten

Lees verder

Wat is fascia/bindweefsel

22-06-2021

Fascia/bindweefsel is datgene wat ons letterlijk bij elkaar houdt. Het geeft ons lichaam vorm in de ruimte. Je vindt het overal. Onder de huid, rondom spieren en organen. Banden en pezen. Allemaal bindweefsel.

Bindweefsel is een zelf regulerend systeem. Het past zich aan, afhankelijk van wat je doet. Bindweefsel wordt sterker als het meer belast wordt. Of elastischer als je veel verende, glijdende bewegingen maakt.

Ook bevinden zich veel zenuwuiteinden in bindweefsel die ons informatie geven over op welke manier en in welke richting we bewegen. Daarmee is het ons grootste zintuigorgaan. Je voelt wat er gebeurt in je lichaam. 

Spieren en fascia gaan in elkaar over. Samen vormen ze lijnen waarlangs kracht en beweging wordt doorgegeven. Daarmee ontstaan patronen die onze houding en souplesse bepalen.

archief berichten

Lees verder

Lotion for motion 

20-01-2021

Om soepel en vloeiend te kunnen bewegen moeten de verschillende structuren in je lichaam makkelijk over elkaar kunnen glijden. Je spieren onder je vel door. De verschillende spieren en spierdelen over en naast elkaar. Je organen ten opzichte van elkaar en de spieren.

Bindweefsel (ook fascia genoemd) maakt het glijden mogelijk. Bindweefsel vind je overal in je lichaam. Het ondersteunt, verzorgt en beschermt. Bindweefsel bestaat uit collageen vezels (zeer stevig en trekvast), elastine  en gebonden water. Afhankelijk van de locatie en functie is bindweefsel meer of minder stevig, elastisch of vloeibaar.

Het bindweefsel dat het glijden mogelijk maakt is heel los en glibberig. Bevat veel gebonden water en weinig vezels. Wordt wel ‘lotion for motion’ genoemd.

Door te bewegen stimuleer je het al bestaande glijvermogen in je lichaam. Er ontstaat betere ‘lotion for motion’. Met betere ‘lotion for motion’ wordt het makkelijker om vloeiend te bewegen. Als je vloeiend beweegt wordt het leuker om te bewegen. En bewegen stimuleert weer het al bestaande glijvermogen. Ga zo maar door.

Pilates is heel geschikt om soepeler te worden. Opkrullen, golven, spiralen, bogen en verlengen zijn allemaal goede oefeningen om het glijden te bevorderen. Het gebruik van gewichten en de zwaartekracht kan de aandacht nog meer richten op de glijdende sensaties in het lichaam.

archief berichten

Lees verder

Pilates lessen

2-01-2021
Regelmatig Pilates beoefenen biedt veel voordelen. Je wordt sterker en soepeler en komt beter in je vel te zitten. Op die manier voorkom je blessures en kun je beter tegen stress.
Door de aandacht voor je lichaam en haar functioneren ga je beter begrijpen hoe je beweegt. Dit kun je toepassen bij veelgevraagde en gebruikte bewegingen. Juist wat je dagelijks doet bepaalt je houding en souplesse.
Zit je bv veel achter de computer dan is het goed om aandacht te besteden aan hoe je zit en hoe je toch tussendoor zoveel mogelijk beweging kunt krijgen. Hou je van hardlopen dan is het goed als je weet hoe je je veerkracht kunt verhogen. En voor een goede balans hebben we allemaal soepele enkels en sterke beenspieren nodig.
Alle lessen worden gegeven in de grote zaal van centrum Al Nour (www.al-nour.nl)zodat er genoeg ruimte is om veilig en op afstand van elkaar te trainen. Na de lessen maken we de gebruikte attributen en matten weer schoon. Maar je kunt ook altijd je eigen materiaal mee nemen als je dat liever wilt.

Lessen online
Je kunt ook kiezen om de lessen via Zoom online mee te doen.
Nodig:
  • tablet of laptop
  • bij voorkeur een vaste internet verbinding
  • mat
  • blok / handdoek / boek voor onder het hoofd
Lockdown
In tijden van lockdown gaan de Pilates lessen door maar dan online via Zoom.
.
Verder
Naast groepslessen geef ik ook privé lessen (mat of apparatuur).
.
Voor meer informatie en opgave kun je mailen naar info@studionoraknol.nl of bellen naar 06-2016 3298
Lees verder

Schouderfilmpjes voor thuiswerkers

14-11-2020

door het vele thuis werken achter de computer of laptop hebben onze schouders en nek het zwaar. Ik heb een paar korte filmpjes gemaakt met oefeningen die je tussen het werken door kunt doen. Om weer ontspannen en los te worden.
Je mag de filmpjes ook delen met collega’s, familie en vrienden.

Ontspannen schouders en een losse nek – deel 1 – jij en je zelf
https://vimeo.com/475093602
Nodig: jezelf

Ontspannen schouders en een losse nek – deel 2 – jij en een flexband
https://vimeo.com/477235114
Nodig: jezelf en een flexband ± 2 m lengte

Ontspannen schouders en een losse nek – deel 2 – jij en een softbal
https://vimeo.com/477304521
Nodig: jezelf en een softbal ± 26 cm doorsnede of een andere zachte bal

archief berichten

Lees verder

Door trainen met lessen op film

24-06-2020


De afgelopen maanden heb ik films gemaakt met lessen. Lessen op verschillend niveau en met verschillende onderwerpen en attributen.

Bijvoorbeeld:
Warming-up en basisoefeningen
Kracht en balans
Basisoefeningen met een softbal
Pittige softbal les
Psoas Pilates
Pilates Slings

Bekkenbodem oefeningen
Een vrije ademhaling
Schouderstabiliteit tijdens bewegen

Deze lessen kun je meedoen en bekijken voor € 10,— per maand.
Opgeven kan via info@studionoraknol.nl. Na betaling krijg je dan een link en wachtwoord en kun je gelijk beginnen.

archief berichten

Lees verder

Reformer oefeningen

1-05-2020

Op de reformer stabiliseer en beweeg je tegen de weerstand van de veren en een bewegend oppervlak. Zie filmpje:

 

archief berichten

Lees verder